Köp och leveransvillkor

Företagsinformation

Malmstenbutiken AB
Strandvägen 5B, 114 51 Stockholm
Telefon: 08-23 33 80
Bankgiro: 564-5890
Bank: Handelsbanken
IBAN: SE22 6000 0000 0006 6182 0378 BIC: HANDSESS
Organisationsnummer: 556044-9778
Reg.nr. för moms: SE556044-9778
E-mail: info@malmsten.se

Leveransvillkor

Beställningsvaror beställs från våra leverantörer och tillverkas efter dina önskemål, leveranstiden för dessa möbler varierar. För specifikt leveransbesked på just din vara, kontakta oss gärna på 08-23 33 80 eller info@malmsten.se.

Då en vara är specialbeställd kräver vi att handpenningen ska ha kommit oss tillhanda innan vi lägger order hos tillverkaren. Detta innebär att leveranstiden kan komma att påverkas för det fall du inte betalar in handpenningen i avtalad tid.

• Frakt och leverans Sverige 
lnbärning, 2 personer, till en av kunden anvisad plats: Stockholm inom tullarna: 490:- Storstockholm: 690:- Övriga Sverige: 1.200:-
lnbärning, montering, omhändertagande/återvinning av emballage: 
Tjänsten erbjuds i Stockholm: 690:-
Samtliga priser är baserade på transport till landfasta destinationer. Exempelvis så ingår inte båtavgifter och vidare leverans från båt utan detta får arrangeras och bekostas av mottagaren.

• Fraktkostnader Europa och övriga världen
Fraktkostnaderna varierar beroende på varans beskaffenhet, vikt, volym samt till vilket land inom Europa/ övriga världen en försändelse ska. Observera att det inte ingår inbärning eller omhändertagande av emballage vid utlandsleveranser. Kontakta oss på info@malmsten.se för specifika kostnader till Europa och övriga världen.

• Att tänka på vid mottagande av möbler
Kontrollera att det är möjligt att leverera varan hem till dig. Att det t.ex. går att frakta möbeln i hiss alternativt att det går att komma in via dörrar och trapphus. Vintertid är det viktigt att väg/gång in till huset är framkomlig och isfri. Vägen fram till leveransadressen ska vara farbar och framkomlig.

• Leveransförseningar
Om leveransförseningar eller avvikelse uppstår utifrån din preliminära leveransvecka meddelar vi dig via e-post eller telefon. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från alla ersättningskrav till kund gällande leveransförseningar.

• Har du frågor om din leverans?
Kontakta oss på telefon 08-23 33 80 eller på info@malmsten.se.

Betalning & säkerhet

• Handpenning
Vid beställning av icke lagerförda varor tar vi ut en handpenning om minst 50% av varans pris. Understiger totalbeloppet 5.000:- av beställningen, betalas hela beloppet i förskott.
Om du skulle avbeställa varan eller av annan anledning frånträda avtalet har vi rätt att ur handpenningen utta ersättning för kostnader och eventuell skada till följd av avbeställningen eller frånträdandet.

• Faktura inom Sverige
Order i fysisk butik och via telefon: Vid ordervärde överstigande 5.000:- kan du välja att betala mot faktura. Handpenning motsvarande 50 procent av ordervärdet tas ut i samband med köpet, resterande betalning ska vara oss tillhanda senast 10 dagar efter leverans. Betalning av faktura ska ske mot företagets bankgiro. Fakturans belopp anges inklusive moms.

• Faktura EU
Vid faktura inom EU krävs full förskottsbetalning innan leverans.
Fakturans belopp anges inklusive moms.

• Faktura utanför EU
Vid faktura utanför EU krävs full förskottsbetalning innan leverans.
Fakturans belopp anges exklusive moms.

• Dröjsmålsränta
Dröjsmålsränta debiteras med 16% vid betalning efter 10 dagar.

Reklamationer

Reklamation av fel i vara ska till Malmstenbutiken inom skälig tid från det att du upptäckt, eller borde ha upptäckt, felet, två månader anses alltid vara inom skälig tid. Vi rekommenderar att du gör en eventuell reklamation skriftligen, via e-post eller brev. Du kan även framföra reklamationer via telefon eller direkt i vår butik på Strandvägen 5 i Stockholm. 

Sker inte reklamation inom skälig tid från det att felet upptäckts, eller borde ha upptäckts, samt inom tre år från det att du tog emot varan förlorar du rätten att göra eventuella påföljder enligt konsumentköplagen gällande mot Malmstenbutiken.

Vid godkänd reklamation ersätts du för samtliga av dina kostnader i anledning av reklamationen, bland annat returfrakt.

Ångerrätt – distanshandel

Vid köp via telefon gäller distanshandelslagen. Det innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du mottagit varan. Varan ska vara oanvänd och oskadd. Originalemballage måste sparas och följa varan. När du utnyttjar ångerrätten står du som kund för returfrakten. 

Ångerrätten gäller inte för varor som är tillverkade efter dina särskilda önskemål eller varor som på annat sätt på grund av din beställning har fått en tydlig personlig prägel, t.ex. metervaror, specialbeställda möbler och måttsydda gardiner

Öppet köp/bytesrätt i butik

Vi lämnar 30 dagars bytesrätt, från det att du fick varan i din hand. Under denna tid kan du byta till en annan vara. Bytesrätten gäller inte för metervaror eller beställningsvaror. För att din bytesrätt ska vara intakt måste du uppvisa kvitto och återlämna varan oanvänd och i nyskick. Vi ser gärna att varan återlämnas i sin originalförpackning.

Skulle du mot förmodan inte vara nöjd med ditt köp och inte hitta något annat i vår butik som ersättning, har du möjlighet att återlämna varan inom 7 arbetsdagar från det att du fick varan i din hand och få pengarna tillbaka. Öppet köp gäller inte för metervaror eller beställningsvaror. Vid återköp av varan måste du uppvisa kvitto och återlämna varan oanvänd och i nyskick. Vi ser gärna att varan återlämnas i sin originalförpackning.

Transportskador

Vid leverans skall godset alltid kontrolleras. Avvikelser (godsskada, emballageskada, saknat kolli) skall noteras på frakthandlingen/handscannern och signeras av chaufför och mottagare. Anmälan skall omgående göras till oss på 08-23 33 80 eller på info@malmsten.se. Om skadan upptäcks vid uppackningen skall detta anmälas till oss senast inom 4 dagar från mottagandet. För en effektiv och snabb hantering av reklamationen bör digitala bilder på godsets emballage samt bilder på den skadade varan bifogas och skickas till info@malmsten.se. Observera att varorna inte får förflyttas eller användas innan reklamationsärendet är slutfört samt att emballaget sparas för ev. besiktning.

Personuppgifter och Sekretesspolicy

För att kunna hantera ditt köp och därmed fullgöra våra avtalsförpliktelse mot dig behöver vi samla in och behandla personuppgifter. Vi behandlar dina personuppgifter med största respekt och i enlighet med den europeiska dataskyddsförordningen (GDPR). De uppgifter som lämnas vid beställningen, det vill säga namn, adress, telefonnummer och e-postadress (lägg till om det också gäller andra personuppgifter), registreras och används för att hantera och skicka din order av oss på Malmstensbutiken och den av oss anlitade transportfirman. Vi använder endast uppgifterna för fullgörande av avtalet. Uppgifterna sparas under (ange tidsperiod). Du kan så länge uppgifterna finns lagrade hos Malmstensbutiken begära att få ut utdrag på uppgifterna eller få uppgifterna rättade eller raderade. Du har också rätt att klaga på behandlingen till tillsynsmyndighet (i Sverige Datainspektionen). Dina personuppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part (utöver vad som angetts ovan), föras över till land utanför EU eller behandlas för några andra ändamål än vad som anges ovan. Om du önskar kontakta oss med anledning av vår hantering av dina personuppgifter är du välkommen att göra det på e-postadress info@malmsten.se (e-postadress Personuppgiftsansvarig).

Övrigt

Fakta- och prisuppgifter som förekommer i Malmstenbutiken kommunikation lämnas med reservation för tryckfel, leverantörers prishöjningar samt för slutförsäljning.

Är du inredare eller arkitekt?

Malmstenbutiken levererar specialbeställda möbler och inredningar för…

Carl Malmsten

Han föddes för mer än hundra år sedan, men hans idéer är mer aktuella än någonsin. 

Prenumera på vårt nyhetsbrev

Nyheter och erbjudanden direkt i din inkorg!

Prenumerera